Klubbens Historia

Onsala Discgolf

I slutet av 1970 talet bildades för första gången Onsala Frisbee Klubb och då spelades det discgolf på två niohåls banor ute i Onsala. Landstormsbanan och Kobanan. På denna tiden hade banorna inga korgar utan istället lånade man oranga vägpinnar som man använde som "korgar". Kaparebanan var den första banan i Onsala som hade riktiga discgolfkorgar och den byggdes först 1982 med nio hål, vilket senare byggdes ut till en 18-hålsbana med banpar 53. En av Grundarna till Kaparebanan var ingen mindre än den svenska handbollslegenden Peter Gentzel. Tyvärr så gick klubben mer och mer över till vår systersport Ultimate under senare delen av 1980 talet och banan glömdes bort.

I mitten av 1990 talet så hittade discgolfen tillbaka till Onsala och klubben nybildades som Onsala Frisbee klubb och ombyggnationer av banan påbörjades där banpar sattes till 54 för att sedan höjas till 55. Allt eftersom tiden gick så flyttade de drivande medlemmarna från Onsala och flertalet började istället spela för Göteborgsklubben FK360. Återigen hamnade Kaparebanan i skymundan eftersom den växte igen bit för bit, år för år.

Trots banans skick så fortsatte Onsalas ungdomar att spela och 2007 uppmärksammade en reporter från Kungsbacka Tidning sporten. En artikel som publicerades väcktes återigen intresset hos forna medlemmar och klubben återuppstod, denna gång som Onsala Discgolf. 2008 registrerades ODG hos Svenska Frisbeesportsförbundet med målsättningen att bygga den bästa banan i Västsverige. För att uppnå detta ha sponsorer och framför allt Kungsbacka Kommun varit vitala. Bland annat när det gäller gräsklippning som sker ut efter behov under säsongen men också virke till nya utkast och 18 nya korgar.

Om byggnationerna har fortlöpt sedan 2008 och det är först 2012, med banpar 59, som banan erkänns som en Sverigetour klassad bana och det bevisas verkligen eftersom förbundet detta år väljer att lägga första deltävlingen på Nationella touren just på Kapararebanan i Onsala detta året.

2013 får Onsala Discgolf forsatt förtroendet att arrangera en stor tävling i förbundets regi. Då LagSM

spelades på Kaparebanan där hemmaklubben slutade tvåa efter Härnösand efter att ha gått

obesegrade fram till finalen. Efter att ha arrangerat två stora tävlingar två år irad valde klubben att

ta en paus ifrån att arrangera en större tävling.

Fyra år gick utan någon större tävling gick avstapeln på Kaparebanan i Onsala men i  augusti 2017 spelades det om SM tecken i pargolf. Onsala Där gick hemma spelaren Henrik Johansen ihop med Emil Dahlgren ifrån Göteborgsklubben FK360 vinnande.

År 2020 exploderade discgolfens popularitet i världen, så också på Kaparebanan. Som ett resultat av detta helrenoverades banan 2021 med nya tees och korgar. Man gör samtidigt de mest omfattande förändringarna av banans  layout sedan 2012, bl.a. en ny version av hål 2 samt två helt nya hål (nummer 9 & 10). Kaparebanan besöks årligen av mer än 20´000 personer!

2022 är det dags igen för Onsala Discgolf att arrangera stora tävlingar. Onsala fick förtroendet att vara värd åt första deltävlingen av Svenska Amatörtouren samt Finalen av Svenska Nationella touren!